Individualisering av samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om samhällskunskapslärares upplevelser av individualiseringen av samhällskunskapsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Individualiseringen i den svenska skolan blir allt mer central i hur undervisningen ska utformas. Varje elev ska enligt dagens läroplaner (Gy11 och Lgr11) få anpassad undervisning utifrån sina egna förutsättningar och behov vilket ställer höga krav på lärarnas yrkeskompetens. Denna uppsats syftar därför till att undersöka hur samhällskunskapslärare upplever och reflekterar kring individualiseringen i skolundervisningen samt få en förståelse för hur de praktiskt går tillväga för att individualisera undervisningen. Detta studerades med hjälp av kvalitativa intervjuer med samhällskunskapslärare från både högstadiet och gymnasiet. Utifrån intervjuerna och resultatet från studien kan man sammanfattningsvis se att samhällskunskapslärarna från denna studie är positivt inställda till individualiseringen av undervisningen och att de generellt sett använder sig av allmänna metoder för att individualisera undervisningen. Det verkar inte heller finnas en enskild universallösning för hur man individualiserar undervisningen efter olika elevers förutsättningar och behov vilket gör det intressant att analysera och jämföra de lärarnas olika tillvägagångssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)