Flerspråkiga barns kommunikation : -En kvalitativ studie om flerspråkiga barnskommunikation i en mångkulturellförskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka hur flerspråkiga barn i åldern 4-5 år kommunicerar medpedagog och med andra barn och vilka konsekvenser detta får för deras möjlighet att delta iförskolans verksamhet. Undersökningen grundas på tre teoretiska begrepp som beskriver ombarnets kommunikation och interaktion med andra i omgivningen. Vidare vill vi synliggöra påvilket språk kommunikationen sker hos flerspråkiga barn. Undersökningen sker med hjälp av denkvalitativa metoden observation som har ägt rum i en mångkulturell förskola med fokus påkommunikation under två olika tillfällen: styrda aktiviteter och fri lek. Resultatet visar attflerspråkiga barn kommunicerar med hjälp av verbalt och icke-verbalt språk, genom attobservera, lyssna, ta initiativ och inbjuda varandra till samtal och dialog. Att bekräfta varandrashandlingar är viktigt för att kommunikationen ska utvecklas. Vårt resultat tyder på att pedagogenanvänder sig av ett tydligt språk i kommunikationen med flerspråkiga barn. Genom att pedagogenupprepar, ger instruktioner samt använder sig av icke-verbalt språk, får det flerspråkiga barnetförståelse för innehållet i kommunikationen samt ökar sitt deltagande. Det framkom även attflerspråkiga barn använder sig av olika språk i kommunikation med omgivningen. Flerspråkigabarns kodväxling är beroende på olika faktorer som till exempel att de kodväxlar med syfte attutesluta någon från kommunikationen. Kodväxling kan även förekomma när det fattas ord i ett avspråken. Vidare visar resultatet att språkutvecklingen har stor betydelse för barns deltagande ikommunikationen. Pedagogerna i studien visar intresse för flerspråkiga barns deltagande genomatt var lyhörda, bekräfta barns deltagande och berömma barnen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)