Införande av Lean vid företag i byggvaruhandeln : Fallstudie vid Byggmax i Gävle

Detta är en M1-uppsats från Akademin för teknik och miljö

Författare: Natalja Frid; Shene Peshrawghani; [2011]

Nyckelord: lean; byggvaruhandeln;

Sammanfattning: Byggmax i Gävle har haft problem med svinn som anses som en anledning till stora förluster vilket i sin tur påverkat anläggningens resultat. Kulturen på Byggmax ger möjligheter till platscheferna vid de olika Byggmaxanläggningarna att påverka verksamheten. Vid anställningen av den nya platschefen på anläggningen i Gävle påbörjades förändringsarbete inom Lean sedan januari 2010 med avsikten att eliminera svinn och förbättra flöden.  Lean kommer ursprungligen från Toyota Production System (TPS) som utvecklades inom biltillverkningsföretaget Toyota i Japan efter andra världskriget. Syftet med Lean är att öka produktionens effektivitet genom att eliminera slöseri. Under 90-talet började olika handelsföretag få större intresse för att utforma sina flöden mer effektivt, välja sina leverantörer med mer omsorg samt styra och planera med det tydliga målet att skapa kundvärde och därmed öka sin konkurrenskraft. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och analysera införandet av Lean vid företag i byggvaruhandeln samt att ge rekommendationer till fallstudieföretaget Byggmax i Gävle för vidare arbete med Lean. I detta examensarbete har litteraturstudier, intervjuer och observation använts som datainsamlingsmetod. Dessutom har mötesprotokoll från Byggmaxanläggningen i Gävle studerats.  Empirin visar att Byggmax i Gävle har förbättrats och uppnått vissa mål i form av minskning av svinn, bättre ordning på anläggningen och bättre resultat samt positiv inställning till förändringsarbeten bland personalen. Samtidigt anser vi att det finns några aspekter som bör förbättras för att lyckas jobba med förändringsarbeten på långt sikt. Vi rekommenderar att Byggmax i Gävle ska tydliggöra och informera sin personal om förändringsarbetet och dess syfte. Vi rekommenderar även att utbilda personal, standardisera rutiner och att arbeta mer med kunden i fokus. Studien indikerar att det finns generellt intressanta framgångsfaktorer och hinder vid implementering av Lean som bl.a. handlar om synen på och kunskap om Lean, resursfrågor, vikten av standard, visualisering av problem och återkoppling från personal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)