Integrering av robotar hos Saab Aerostructures : En förstudie med huvudfokus på kollaborativa robotar och möjliga tillämpningar för dessa i produktionen av flygplansstrukturer

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Industriell Produktion

Författare: Mats Pehrson; Daniel Sehlin; [2016]

Nyckelord: Automation; robotar; kollaborativa robotar;

Sammanfattning: Denna rapport behandlar automationsmöjligheter inom Saab. Arbetet bedrevs på den civila sidan av Saab i Linköping, mer känd som Saab Aerostructures, som ett examensarbete på kandidatnivå. Flygplansindustrin har i dagsläget en relativt låg grad av automatiserad tillverkning. Detta till följd av de många olika komplicerade moment som utförs samt av den relativt låga produktionstakten. Syftet med det här examensarbetet var att undersöka möjligheterna till att utöka graden av automatiserad tillverkning inom Saab Aerostructures produktion. För att undersöka detta spenderades tid i produktionen för att studera hur arbetet utförs. Med hjälp av undersökningen och samtal med personer inom produktionen togs ett antal tillämpningar fram på uppgifter som kan tänkas automatiseras med en robot. Eftersom Saab har begränsad erfarenhet inom det här området är den här rapporten mer av en förstudie för att sätta bollen i rullning och få företaget att börja integrera nya lösningar för att få en mer effektiv och automatiserad tillverkning av flygplansstrukturer.   Arbetet resulterade i att två stycken olika förslag på automationslösningar ges. De två förslagen skiljer sig en hel del åt vad gäller både uppgift och lösning. Det ena föreslås använda sig av en robot som går att arbeta med sida vid sida, utan fysiska avgränsningar i form av stängsel. Den andra lösningen använder en traditionell industrirobot i en vanlig miljö med en skyddsbur. Lösningen med den traditionella industriroboten ser mest lovande ut eftersom arbetet som roboten kommer utföra resulterar i att cirka 40 operatörstimmar per vecka frigörs. Payback-tiden för den investeringen är ungefär 4 år, vilket Saab anser vara överkomligt. Denna lösning kombinerar tre uppgifter: fräsning, tätning och målning som alla utförs på en lastdörr.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)