Att hantera kontroversiella frågor och samhällspåverkandehändelser på lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Sara Karlsson; Lucas Lantz; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur lärare förhåller sig till, samt hur elever påverkas av, kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser som tas upp i undervisningen på lågstadiet. Frågeställningarna lyder; Hur påverkas elever av kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i undervisningen för årskurs 1-3? samt Hur kan lärare arbeta med kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i sin undervisning för årskurs 1-3?. Utgångspunkten för studien grundar sig i det centrala innehållet för SO-ämnena då dessa ämnen involverar perspektiv och kunskaper om samhället bortom skolan. Materialet har samlats in via systematiska sökningar i databaser och kedjesökningar utifrån andra relevanta studier. Vetenskapliga artiklar och statliga publikationer utgör grunden för det samlade materialet. I resultatet analyseras fyra kategorier som på olika sätt berör kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i klassrummet. Dessa kategorier är: Styrdokument och Skolverket, Kontroversiella frågor i klassrummet, Påverkan på eleverna och Didaktiska processen. De huvudsakliga slutsatserna från litteraturstudien är att diskussioner om dessa samtalsämnen är nödvändiga och viktiga för eleverna att diskutera. Genom detta får de utveckla många nödvändiga förmågor som hjälper dem både i och utanför skolan. Samtidigt kan diskussioner om detta även bli problematiska om läraren ej kan hantera situationen. Det finns dessutom flera aspekter, exempelvis moraliska dilemman och tidsbrist, som kan försvåra eller förhindra en potentiell diskussion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)