Färgpåverkan i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: Färgpåverkan på sociala medier Seminariedatum: 3 juni 2022 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Linda Hussein, Benhur Teclensenbet och Jamal Abu Handledare: Johan Gromark Fem nyckelord: Sociala medier, Varumärkespersonlighet, Köpintention, Färger, Köpbeteende Forskningsfråga: Påverkar användningen av färg på sociala medier konsumenters köpintention? Syfte: Undersöka hur färganvändning på sociala medier inverkar på konsumentbeteende. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod. Forskningsmetoden byggs vidare med ett nätexperiment med 80 totalt svarande. Ett T-test utfördes för att mäta ifall det fanns en signifikant skillnad mellan experimentgrupperna. Cronbach’s Alpha beräknades för att styrka de olika variablerna i form av validitet för att sedan avslutas med en hypotesprövning för att sedan pröva noll hypotesen. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen omfattas av: Varumärkespersonlighet, köpintention, färgforskning, kognitiv psykologi och användning av sociala medier. Resultat: Resultatet påvisar att det finns en signifikant skillnad mellan grupperna (Röd) och (Blå) gällande köpintention och varumärkespersonlighet. Slutsats: Vår studie visar att det finns en signifikant skillnad vid konsumenters köpintention och varumärkespersonlighet beroende på färgexponering. Vi kan därmed dra parallellen att användning av färg på sociala medier påverkar konsumenters köpintentioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)