Införande av maskinell endodonti- ett lyckat förändringsarbete

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Författare: Kerstin Leonard; My Vidigsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet var att öka förståelsen för vilka faktorer i en utbildning som är avgörande för att ett förändringsarbete på organisationsnivå ska genomföras och lyckas. Studien analyserar individuella införanden av maskinell endodonti i Folktandvården men resultatet är applicerbart på implementering av nya metoder inom vårdorganisationer. Strategiskt valdes femton personer inom Folktandvården ut med grundkriteriet att de genomfört utbildningen gällande maskinell endodontisk behandling samt infört den i sin kliniska vardag. Intervjuer utfördes med samtliga informanter vid två tillfällen där de fick berätta om hur det gått till när den nya metoden och förhållningssättet implementerades. Intervjuerna dokumenterades via ljudfil, transkriberades ordagrant för att därefter analyseras enligt kvalitativ innehållsanalys. Ett tema identifierades: ”En multipelt flexibel process med bred organisatorisk förankring och successiv motivationsförstärkning” med följande huvudkategorier: ”Praktiskt genomförande” och ”Emotionell påverkan”. Den första huvudkategorin resulterade i två subkategorier: ”Organisationsperspektivet”, ”Flexibilitetsperspektivet”. Andra huvudkategorin föranledde tre subkategorier: ”Upplevelse av förbättring”, ”Upplevelse av förenkling”, ”Förhållningssätt inför förändringen”. Det framkom i studien att ett flertal faktorer var avgörande för ett lyckat förändringsarbete. Förändringens genomslag vilade på en initial förankring hos organisationsledningen samt möjligheten till ett individuellt flexibelt införande och upplevelsen av olika former av förbättringar som gav personalen en motivation för fortsatt adaptation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)