Hur kan en arbetsgrupp gynna individens arbetsmotivation?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Studiens syfte är att identifiera faktorer som kan påverka individens arbetsmotivation, samt att utifrån dessa utforma en modell. Därefter applicera modellen på en arbetsgrupp för att pröva vad modellen kan tillföra deras praktik, för att slutligen diskutera hur resultatet av undersökningen påverkar modellen. Studien har ett hermeneutiskt förhållningssätt vilket innebär att vi undersökt delarna i helheten mer detaljerat. Detta med förhoppning om att skapa en större förståelse för helheten. Modellen har utvecklats efter genomgång av teori och innehåller dels faktorer som gynnar individens motivation samt faktorer kring hur en grupp kan påverka dessa. Arbetsgruppen som vi har undersökt är medicinska sekreterare som arbetar på en mottagning vid Skånes universitetssjukhus. Det empiriska materialet har inhämtats via sex kvalitativa semi-strukturerade duo-intervjuer och intervjuguiden har byggt på en tematiserad guide utefter våra faktorer. Studiens resultat visar att arbetsgruppen till stor del styrker grundmodellens relevans men ger upphov till vissa förändringar. Till exempel beror påverkan till kontroll inte till fullo beror på arbetsgruppen utan snarare kontexten som arbetsgruppen verkar i. Detta är endast ett första steg i vår forskning, då fler grupper måste undersökas för att en mer generell modell ska kunna presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)