Skolsköterskors erfarenheter av högstadieelevers ensamhet : En kvalitativ intervjustudie
Sammanfattning: Bakgrund: Ensamhet definieras som en tillvaro utan gemenskap och trygghet. Ibland är ensamheten självvald. Det finns olika faktorer som har betydelse för elevers upplevelse av ensamhet. Skolsköterskan har en viktig roll med att uppmärksamma, arbeta förebyggande, hälsofrämjande så väl som att stötta elever som känner sig ensamma. Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva skolsköterskors erfarenheter av högstadieelevers ensamhet. Metod: Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Åtta intervjuer med skolsköterskor blev analyserade. Resultat: Ur analysen av datamaterialet framkom åtta kategorier: Ensamhet uppmärksammas i hälsosamtalet, Elever uttrycker att ensamhetskänsla kan vara svår att beskriva, Kontaktnätet kan uppmärksamma ensamhet, Ensamhet kan visa sig på olika sätt, Elever har olika behov gällande ensamhet, Omgivningen har betydelse för hur eleven blir uppmärksammad, Internet kan skapa både en gemenskap och en ensamhet, Känslan av ensamhet mellan flickor och pojkar. Slutsats: Hälsosamtalet var en viktig del i att uppmärksamma elever som verkade ensamma. Det var betydelsefullt för eleverna att de fick vara med och påverka skolmiljön för att minska känslan av ensamhet. Skolsköterskan tillsammans med föräldrar och annan personal har en viktig roll i att stötta elever i skolan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)