det var som att titta på en bilolycka på håll, man visste vad som skulle hända

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte med uppsatsen var att vi ville ta reda på de bakomliggande faktorerna till varför just lärare blirsjukskrivna på grund av utbrändhet i så stor utsträckning. Vi ville ta reda på vad lärare som själva blivit utbrändatrodde var de bakomliggande orsakerna till att just de blev sjukskrivna samt jämföra med vad litteraturen sägerom denna problematik.Huvudfråga: Vilka faktorer är det som uppges vara de främsta orsakerna till att lärare blir sjukskrivna på grundav utbrändhet?Metod och material: Djupintervjuer fördelade på kön, år inom läraryrket, typ av tjänst och ålder. Material som vihar använt oss av är; böcker, rapporter och forskning skrivna inom området utbrändhet ellerutmattningsdepression.Resultat: Vi kan klart och tydligt se ett samband mellan personlighet och utbrändhet. Tvärtemot vad litteraturensäger verkar det vara framför allt högpresterande och väldigt ambitiösa människor som blir utbrända. Inte hellerverkar relationer till elever och föräldrar vara en bakomliggande faktor till utbrändhet. Däremot kan styrmedelovanifrån och ledningsproblem ha en negativ inverkan.Betydelse för läraryrket: Då vi genom våra intervjuer kan se att en bättre introduktion av nyutexaminerade lärarehade kunnat förminska risken för sjukskrivning på grund av utbrändhet radikalt är undersökningen i allra högstagrad relevant för läraryrket. Med introduktion menar vi stöd och handledning från överordnad och kollegor samttidigare inhämtad kunskap från Lärarutbildningen. Vi har också kunna lära oss mycket av dem som vi harintervjuat. Bland annat att det är viktigt att be om hjälp tills man får det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)