GeNus & GenDås – Förskollärares uppfattningar av genus och dess förändring och kontinuitet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Förskolans läroplan 98 (rev 16) säger att pojkar och flickor ska ha samma möjligheter i förskolan. Då detta står i läroplanen är det något som förskollärare måste arbeta efter, detta medför även ett krav på att förskolläraren har en uppfattning om genus och om hur hen ska arbeta med begreppet. Därför är syftet med vår undersökning att undersöka förskollärarens uppfattning av genus, dess förändring samt kontinuitet under perioden 1990- 2017. Syftet har brutits ner till tre frågeställningar: Hur definierar förskollärare begreppet genus och hur ser deras uppfattning om genus ut? Hur beskriver förskollärarna sitt arbete utifrån sin uppfattning? Vilka förändringar och kontinuiteter kan identifieras utifrån ovanstående frågeställningar inom tidsperioden 1990 - 2017? Det teoretiska perspektivet är Yvonne Hirdmans teori om manlig överordnad och isärhållning som vi använt för att analysera förskollärarnas berättelser. För att samla in empiri till undersökningen har vi använt oss av kvalitativa intervjuer av sammanlagt fem förskollärare från tre olika förskolor. Resultatet av undersökningen beskrivs i fyra olika teman, utbildning/bakgrund, förhållningssätt, verksamhet och styrdokument. Resultatet visar att förskollärarnas uppfattning av begreppet genus genomgått en förändring. Förändringen menar vi syns i förskollärarnas berättelser om deras dåvarande och nuvarande verksamheter där genus under 1990-talet inte varit närvarande och att det då arbetades med jämställdhets- och likabehandlingsfrågor. I jämförelse med dagens uppfattning som förskollärarna menar är i större utsträckning mer medvetna om genus och arbetet med det i förskolan. Slutligen visar resultatet att med förändringen i genusuppfattningen syns även en kontinuitet av tillskrivningar av kön till platser, objekt och aktiviteter i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)