Att koppla teori till praktik Ämnesintergration i gymnasieskolans lärlingsutbildning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: SyftetSyftet med min studie är att få fördjupad förståelse för om och i så fall hur ämnesintegrerad undervisning kan skapa ökad förståelse hos elever. Specifikt söker detta arbete få kunskap om hur en grupp elever som har ämnesintegrerad undervisning upplever sin undervisning.HuvudfrågaVilken inverkan kan ämnesintegrerad undervisning ha på elevers motivation?MetodStudien utgörs av en kvalitativ respodentundersökning, som är inspirerad av hermenutik och fenomenologi.Resultat Respodenterna ger uttryck för en positiv inställning till det intergrerade arbetssättet, de verkar se sambanden mellan olika delar i utbildningen som de uttrycker är av betydelse för deras kommande yrke. Analysen har utmynnat i tre kategorier som här benämns, förståelse, kommande yrke och trivsel.BetydelseArbetet belyser länken mellan de teoretiska och praktiska kunskaperna i ett yrkesinriktat program i gymnasieskolan. Den kunskap studien ger är något jag tar med mig i min yrkesroll som en positiv möjlighet att utveckla min egen undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)