”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningVår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget,samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områdenhar förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göradjupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. Intervjuerna speladesin och transkriberades. Varje intervju tog mellan 30 och 50 minuter. Det transkriberade materialet har sedanbearbetats och jämförts för att se samband, likheter och skillnader. Utifrån vårt syfte och frågeställningar valdessedan intressanta delar ut. Materialet har analyserats och diskuterats. Utifrån vår undersökning blev det synligtatt förskollärarnas syn på lärande påverkats av den reviderade läroplanen Lpfö 98/10 (Skolverket, 010) och attolika ämnesområden får stort fokus i planerade aktiviteter. Då dokumentation av barns lärande och utveckling ären del av det förändrade uppdraget visade det sig att förskollärarna talade om detta i relation till barns lärande.Utifrån betydelsen för läraryrket blir det då viktigt att synliggöra hela verksamheten och ta tillvara lärandet i allaaktiviteter så som vardagssituationer, planerade aktiviteter och lek. Fördelarna med temaarbete som metod för attskapa ett meningsfullt sammanhang för lärande är något som blir synligt genom vår undersökning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)