Grupparbete och dess konsekvenser för inlärningen : Intervjuundersökning med pedagoger i årkurs 5

Detta är en M1-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Författare: Marie-louise Paulsson; Emelie Sander; [2009]

Nyckelord: Grupparbete; inlärning;

Sammanfattning: Abstract Syftet med undersökningen är att se hur pedagoger ser på grupparbete som inlärningsmetod. I litteraturdelen presenteras olika begrepp som har med grupparbete att göra, historik kring grupparbete samt kommer vi se till dagens skola och dess läroplan. Vi har intervjuat fyra pedagoger för att besvara vår forskningsfråga: Hur ser ett strategiskt urval av pedagoger i dagens skola på grupparbete som inlärningsmetod? De intervjuade pedagogerna valdes ut med kriteriet att de skulle vara verksamma i en årskurs 5 för att i kursplaner för olika ämnen finns mål at uppfylla i årskurs 5. Resultatet visar att de intervjuade pedagogerna har olika syn på grupparbete men att de har samma bas, nämligen samarbete. Resultatet visar även att det finns olika vägar att gå för att uppnå mål, till exempel samarbete eller någon sorts faktakunskap, men även att pedagogerna använder grupparbete för att uppnå ett visst mål. Som helhet ser de intervjuade pedagogerna grupparbete som ett varierat arbetssätt. Ämnesord : Grupparbete, lära in i grupp, lära av varandra, samspel och samarbeta

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)