”Från klassrum till badrumsskåp och städskåp”: : En studie om hur lärare i grundskolans tidigare år uppfattar verklighetsanknytning i sin NO- undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Katarina Lundh; Frida Öberg; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur lärare i årskurs 5 uppfattar och beskriver verklighetsanknytning samt omsätter det i handling i sin NO- undervisning.  Med utgångspunkt i vårt syfte och våra frågeställningar undersöktes detta genom att intervjua fyra lärare och vidare observera deras NO-lektioner. Resultatet visade att lärarna hade intensioner att verklighetsanknyta sin NO- undervisning för att öka förståelsen. Däremot ansåg de att flertalet faktorer påverkar möjligheten, vilket även synliggörs vid observationerna. Lärarna uppfattade sig verklighetsanknyta i någon grad samt på olika sätt. Däremot synliggjordes det vid observationerna att lärarna många gånger vid användandet av verklighetsanknytningar inte når ända fram eller sin fulla potential. Kopplingar till och användning av media tillsammans med eleverna i NO- undervisningen saknades helt vilket kan ses som kritiskt då aktuella händelser och fenomen är av vikt för att hålla undervisningen uppdaterad, aktuell och för eleverna intressant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)