Samverkan mellan polis, socialtjänst och förskola kring barn som far illa - riskerar att fara illa

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SyfteUppsatsen syfte är att undersöka vilket innehåll talet om samverkan har mellan polis, socialtjänst och förskola.För att besvara vårt syfte har vi utgått från följande centrala frågeställningar:Hur ser du på samverkan mellan polis, socialtjänst och förskola?När sker samverkan, er myndigheter emellan?Hur fungerar samverkan, hur går ni tillväga när ett barn far illa- misstänks fara illa?Vad har du för egna erfarenheter av samverkan- såväl positiva som negativa?Om du fick önska eller bestämma, hur skulle du då önska att samverkan borde se ut?MetodFör insamling av det empiriska materialet har vi utfört sex kvalitativa intervjuer med polis, socialtjänst ochförskola, varav två intervjuer med respektive myndighet. Vi har använt oss av gällande myndighetstexter samtforskningsrapporter och litteratur kring området samverkan och barn som far illa.ResultatResultatet visar att samverkan är ett område som kräver utveckling för att fungera på ett tillfredställande sätt föralla parter. Strategier behöver upprättas och barnets behov måste ställas i centrum för samverkan. Vikten av ettförebyggande arbete är också något som bör läggas större fokus på. För ett förebyggande arbete krävs ensamverkan och god kommunikation myndigheterna emellan, för bland annat att avdramatisera själva anmälan tillsocialtjänsten men också för att kunna möjligöra att tidiga insatser sätts in för barnet.Förskolan har goda förutsättningar att i tid upptäcka barn som far illa eller misstänks fara illa. Det är därför avstörsta vikt att förskolepersonal känner sig väl förtrogna med de lagar som reglerar anmälningsplikten samtrutinerna kring samverkan om barn mellan olika myndigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)