Förskollärares uppfattning kring likvärdighet och inkludering i förskolan - En fenomenografisk studie kring likvärdighet och inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Detta ämne har valts på grund av egna erfarenheter då det har uppmärksammats att alla barn inte blir likvärdigt behandlade i förskolan samt att likvärdighet och inkludering är två viktiga aspekter som måste finnas i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar för att upprätthålla en likvärdig undervisning i förskolan samt vilka strategier de använder sig av för att inkludera barnen. Tre frågeställningar besvaras med ett fenomenografiskt angreppssätt. Begreppet inkludering och det relationella perspektivet kommer också att vara analysverktyg för studien. Semistrukturerade intervjuer har varit bärande i denna studie och dessa har gjorts med fyra förskollärare inom samma kommun. Resultatet visade att samtliga deltagande informanter ständigt arbetar med att upprätthålla en likvärdig undervisning samt inkludering av alla barn. De intervjuade förskollärarna hade samstämmiga tankar kring likvärdighet i förskolan men olika sätt att bibehålla denna. En del strategier för inkludering var identiska och bestod av bildstöd, kollegialt lärande samt en närvarande pedagogik som underlättar arbetet med att se till varje barns behov. De hade även egna sätt som skiljde sig åt. Det var till exempel endast en informant som nämnde att de använder TAKK (Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation). Alla informanter har fått inspiration till sätt att inkludera från olika håll. De flesta nämnde inspirationskällor som förskollärarutbildningen, litteratur och kollegialt lärande. De talade däremot inte om vilka strategier de fått från de olika källorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)