Inställningar till en branschstandard för traktdirektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Sammanfattning: Idag utförs de flesta skogliga åtgärder i Sverige av entreprenörer, kallade utförare, och detta på uppdrag av skogsbolag och skogsägarföreningar, kallade beställare. Inför åtgärd får utföraren ett traktdirektiv innehållande allt som är viktigt att veta inför åtgärd. Det är stor variation på kvaliteten i dessa då det saknas en standard för hur de bör se ut. Det finns däremot certifieringar och bestämmelser som kräver att de skall finnas och som har riktlinjer för innehåll. Eftersom undermåliga traktdirektiv ger produktionsförluster och ökad risk för skador på mark och fornlämningar, finns det starka incitament för att branschgemensamt höja kvaliteten på dessa. Förslagsvis genom att skapa en branschstandard. Arbetet syftade till att undersöka branschens inställning till att skapa en branschstandard för traktdirektiv och behovet av en sådan. Detta genom telefonintervjuer med 18 utförare och 9 beställare. Resultatet visade att det finns förbättringspotential i dagens traktdirektiv och att majoriteten av utförarna, och hälften av beställarna, är positiva till en standard. Det som behövs skapas är ett standarddirektiv för varje åtgärd, med tillhörande checklista för planeraren och med en enkel återkopplingsfunktion för utföraren samt riktlinjer för språkbruk, symbolanvändning och färganvändning. Slutsatsen av detta arbete är att en branschstandard är efterfrågad och att det skulle behöva skapas en sådan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)