Socialisation i en mångkulturell skola. En kvalitativ studie utifrån Pierre Bourdieus sociokulturella perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Beata Izabella Tarczynska; [2009]

Nyckelord: socialisation; socialt kapital;

Sammanfattning: AbstractExamensarbetet handlar om hur socialisationsprocesser förstås utifrån lärarperspektiv i enmångkulturell skolmiljö. Syftet med examensarbete är att förstå hur man gör ”elevskapet” i enmångkulturell skola och vilka socialisations mål som determinerar denna fostransprocess. Imin undersökning utgår jag från tidigare forskning kring socialisationsfenomenet imångkulturella kontexter och ställer mig följande frågor: Vad fostras barn till i skolan enligtlärarna? Vilka metoder använder sig lärarna av i sin undervisning för att fostra barn? Hurser lärarna på sin roll som socialisationsagenter? Hur är den ideala eleven enligt lärarna?För att besvara frågeställningarna har jag använt mig av kvalitativa forskningsmetoder så somobservationer i fyra olika klasser på en skola med ett stort antal minoritetsbarn, samtintervjuer med klasslärarna. Pierre Bourdieus begreppsapparat och den sociokulturella teorinhar varit mina teoretiska utgångspunkter och de analytiska redskap jag använt mig av i minundersökning.Mina resultat tyder på att socialisationsprocessen i en mångkulturell skola kräver fler insatserfrån lärarnas sida än vad som vore fallet om barnen var mer etniskt enhetliga. Dengemensamma värdegrunden måste diskuteras i skolan tillsammans med elever och lärarnasetik och förhållningssätt är viktiga för barns möjligheter att bevara och utveckla sin unikaidentitet. Man strävar efter att forma elever till socialt fungerande individer, utrustade med enuppsättning av allmänt erkända värden och kunskaper. Skolan fostrar elever till livet somansvarsfulla medborgare i ett demokratiskt samhälle, men de metoder man använder sig av iundervisningen verkar vara mindre demokratiska. Den didaktiska socialisationen avslöjar sinkonservativa natur genom att den praktiseras i ett åldershierarkiserat system, där barnentillskrivs den passiva mottagarrollen. Nyckelord: etnicitet,fält, habitus, kulturellt kapital, socialisation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)