Målstyrning i Göteborgs Stads Färdtjänstförvaltning: vi kör mot målen, de vi är till för.

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Författare: Victorien Okouma; [2014-10-08]

Nyckelord: Målstyrning; Effektivisering; Offentlig sektor; Effektivitet;

Sammanfattning: Under de senaste årtiondena har det skett en mängd förändringar vad gäller den offentliga sektorns organisationsstruktur. Huvudanledningen definieras i 70- och 80- talets ekonomiska kris som drabbade USA och en hel del stater i Europa. NPM (New Public Management) framkom som en adekvat styrform vilken skulle förbättra och ta bort allt misslyckande som den offentliga sektorn gick igenom. Sverige precis som merpaten av Västvärldens stater samt USA, inledde olika organisatoriska förändringar i sina respektive offentliga sektorer med bland annat effektivitet och effektivisering som ändamål. Ett mycket viktigt redskap i NPM:s modell handlar om den s.k. målstyrningen vilken ansågs leda till effektivitet och effektivisering (Bevan & Hood, 2006; Newberry & Pallot, 2004 efter Spekléa & Verbeeten, 2013). Att definiera mål och sedan uppfylla dem kan visa sig en komplicerad uppgift eftersom begreppet mål tolkas på olika sätt och de fastställda målen ofta är oklara i offentliga verksamheter där mål brukar vara generella och övergripande. Målstyrningen i den svenska offentliga sektorn utgör inget undantag eftersom det praktiska arbetet med att omvandla övergripande mål från politiker och överordnade myndigheter i de lokala kommunala förvaltningarna handlar om att ta itu med att mäta icke-konkreta utfall av oklara mål. Uppsatsen avser förklara det praktiska arbetet med målstyrning inom Göteborgs Stads färdtjänstförvaltning genom att beskriva hur förvaltningen omvandlar de övergripande kommunala målen till resultat i sin vardagliga verksamhet för ökad effektivitet och effektivisering. Studien är ett praktiskfall inom Göteborg Stads färdtjänstförvaltning och bygger på analys av dokument samt semistrukturerade intervjuer. Studien visar att Färdtjänstförvaltningen har lyckats anpassa målstyrningen under åren för mer effektivitet och effektivisering genom att ta hänsyn till teoretiska förutsättningar och teoretisk kritik. Vidare har Förvaltningen sett effektivitet och effektivisering utifrån ett helaförvaltningen-perspektiv genom att kombinera målstyrningen med styrmodeller och teorier som handlar om organisationsstruktur och organisationskultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)