Den fysiska innemiljöns betydelse för barn i förskolan - En kvalitativ intervjustudie med fem pedagoger

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Johanna Bendroth; Emma Keta; [2020]

Nyckelord: Barnsyn; Förskola; Innemiljö; Material;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka pedagogers erfarenheter av vilken betydelse den fysiska innemiljön har för barn i förskolan. Vi har upplevt att den fysiska innemiljön och dess betydelse för barn i förskolan har fått ett litet utrymme i förskollärarutbildningen. Studien är baserad på en kvalitativ forskningsmetod och utgår från semistrukturerade intervjuer med fem verksamma pedagoger. Vi har använt oss av en fenomenografisk ansats som analysmetod för att uppmärksamma likheter och därigenom synliggöra skillnader i empirin. Studiens resultatdel har vi analyserat utifrån teorier och begreppen: interaktionistiskt perspektiv, miljöpsykologi, miljöstress, miljöestetik, being and becoming samt handlingserbjudande.I studiens resultat framgick det att pedagogerna upplevde att en medvetenhet kring utformningen av den fysiska innemiljön är viktig för att kunna möta varje enskilt barn och deras behov. Storleksanpassning av möblerna till barnens höjd och en medvetenhet av vad en möbel kan erbjuda barnen utgår pedagogerna från för att möta varje barns behov. Pedagogerna hade ett gemensamt synsätt att tillgängligt material är betydelsefullt för barnen. Pedagogerna strävade efter att skapa en inkluderande atmosfär där barn och deras intresse blir beaktade för att skapa en trivsam innemiljö på förskolan

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)