Kemikalier i barns vardag : en komparativ textanalys av två versioner av Kemikalie­inspektionens broschyr

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka eller vilken modelläsare som förekommer i Kemikalieinspektionens broschyr Kemikalier i barns vardag. I studien redovisas en textanalys med utgångspunkt i den systemisk-funktionella lingvistiken. Materialet består av två olika upplagor av broschyren, en från 2014 och en från 2016. Analysen berör textens språkhandlingar och attityder, processer och deltagare samt tilltal och omtal. Med stöd av analysresultat presenteras de båda broschyrernas modelläsare. Resultatet visar att modelläsaren i första hand är en förälder, vilket gäller för både broschyrerna, även om det visas tydligare i broschyren från 2016. I broschyren från 2014 är relationen mellan läsare och myndighet vänskaplig, där myndigheten inkluderar sig själva i samma grupp som läsaren. I broschyren från 2016 är relationen striktare och Kemikalieinspektionen tar sig an en roll som visar att de är i maktposition. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)