Motivera medarbetare
Sammanfattning: Bakgrund: Betydelsen av medarbetare i kunskapsintensiva företag har på senare tid blivit allt viktigare eftersom företagets värde ligger i medarbetares kunskap. Detta har lett till ett intresse att motivera medarbetare i kunskapsintensiva företag. Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka vad som motiverar anställda i arbetet i kunskapsintensiva företag. Metod: I arbetet har vi använt oss av den deduktiva processen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer på två fallföretag, E.on och Grant Thornton. Teoretiska perspektiv: Vår teoretiska referensram bygger på de fyra motivationsteorierna: behovsteorier, kognitiva teorier, sociala teorier och arbetskaraktäristiska teorier. Vi har även använt teorier som behandlar inre och yttre motivation. Empiri: Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med respondenter på E.on och Grant Thornton. Resultat: Motivation tycks vara individbaserat men vi har dock kunnat dra några generella slutsatser. De slutsatser vi kan dra är att personal i kunskapsintensiva företag känner bristande motivation vid monotona arbetsuppgifter och känner sig speciellt motiverade i situationer där de styrs av inre motivationsfaktorer. Självbestämmande och tydlig definierad arbetsroll behövs i samverkan med varandra för att individer ska känna sig motiverade.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)