Hur patienter med långvarig smärta upplever bemötandet i sjukvården : En kvalitativ litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Idag kan uppemot 40 % av sjukvårdsbesöken kopplas samman med smärta. Smärta är en signal på att något i kroppen är fel och när en individ drabbas av långvarig smärta påverkas hela individens livsvärld. Det leder ofta till en förlust av identitet, försämrad livskvalitét samt socialt utanförskap. Hur smärtan upplevs är en väldigt subjektiv upplevelse som skiljer sig från individ till individ. Syfte: Syftet var att belysa hur patienter med långvarig smärta upplever bemötandet i sjukvården. Metod: En kvalitativ litteraturstudie som grundades på tio originalartiklar. Artiklarna kvalitétsgranskades och endast de som var mest användbara för studiens syfte valdes ut. Resultat: I resultatet framkom tre huvudkategorier: Bemötandet i vården, Förväntningar på vården och kommunikationen i vården. Resultatet visade att många patienter upplever ett bristfälligt bemötande från vårdpersonalen och att det många gånger tar lång tid innan de får en diagnos och en bra och passande behandling för sin smärta. Det framkom också att ett bra bemötande och en bra dialog mellan patient och vårdpersonal gjorde att patienten kände sig mer delaktig i sin vård. Slutsats: Långvarig smärta är ett väldigt komplext område och det finns oftast ingen bot utan det är ett tillstånd som patienten måste lära sig att hantera. Att som patient då få ett gott bemötande från sjukvården betyder oerhört mycket för att de ska kunna känna en tillit till vårdpersonalen. Om vårdpersonalen lär sig att lyssna på patienterna och bekräfta dem och deras smärta leder förhoppningsvis vården till en stärkt hälsoprocess och ett minskat lidande för patienten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)