Mer än bara mättnad : En kvalitativ studie om värdeskapande hos lokala matproducenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att analysera och klarlägga de styrkor och möjligheter som lokala matproducenter besitter och kan tillvarata för att positionera sig samt främja kundens värdeskapandeprocess. Forskningsfrågor: 1. Vilka värdeskapande faktorer kan lokala matproducenter tillvarata för att möta konsumenternas efterfrågan och förväntningar?2. På vilket sätt kan lokala matproducenter förmedla sitt värdeerbjudande genom relevanta marknadsföringskanaler? 3. Hur kan lokala matproducenter positionera sig på en konkurrenskraftig marknad? Metod: Studien har genomförts genom kvalitativ metod där den empiriska insamlingen har skett genom åtta semistrukturerade intervjuer med nio respondenter. Intervjupersonerna är sex lokala matproducenter och tre experter på området. Studien har genomförts med en abduktiv ansats med både induktiva och deduktiva inslag. Slutsats: Utifrån studiens resultat har tre styrkor lyfts fram som karakteriserar branschen. Styrkorna är att de besitter ett unikt värdeerbjudande, har närhet till kunden och att de är ett medvetet konsumtionsval, vilket ligger i tiden. För att kunna positionera sig på marknaden bör de nyttja digitaliseringens möjligheter, tillvarata det personliga mötet och samverka producenter sinsemellan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)