Spelproblematik hos skolungdomar : Socialarbetares upplevelser av att bemöta och hantera spelproblematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Socialt arbete

Sammanfattning: Problematiskt spelande hos unga i Sverige är ett växande problem och många föräldrar, skolan och socialtjänsten oroar sig över den negativa påverkan spelandet kan ha på unga. Syftet med studien var att undersöka och beskriva de upplevelser som socialarbetare har gällande spelproblematik och dess betydelse för unga. Metoden som användes var kvalitativ i form av intervjuer med både kommunala socialarbetare och skolkuratorer där materialet sen bearbetades i en tematisk analys. Resultaten påvisade en stor oro bland de professionella och att spelandet upplevdes ha stora konsekvenser för många unga, med inslag av positiva aspekter. Vår slutsats är att det finns en motiverad oro för den växande spelproblematiken och att det råder ett bristfälligt kunskapsläge gällande modernt spelande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)