“Det ligger på läraren, att berätta för mig vad jag ska kunna” : En kvalitativ studie om elever på gymnasiet och deras syn av kunskapskraven i ämnet Idrott och Hälsa

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Anton Käck; Kalle Sidén; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur elever såg på kunskapskraven i Idrott & Hälsa för gymnasiet och vilket innehåll i kunskapskraven som elever upplevde som svåra att förstå. Denna studie hade också till syfte att få fram hur eleverna skulle vilja förändra kunskapskraven och förmedlandet av kunskapskraven så att de blev lättare att förstå. Till detta syfte ställs följande frågeställningar: Hur ser eleverna på kunskapskraven i Idrott & Hälsa? Har elever förslag på hur förmedlandet av kunskapskraven kan förändras till det bättre? Metod  I denna studie har en kvalitativ ansats använts och intervjufrågorna har utarbetats utifrån en semistrukturerad struktur.  Urvalet har gjorts med grunden att deltagarna under tiden för intervjun läser ämnet Idrott & Hälsa 1. I studien har både tjejer och killar (1 kille och 5 tjejer) intervjuats på en gymnasieskola i Stockholm. Deltagarna motsvarar den grupp som syfte och frågeställningar riktar sig emot. Denna uppsats kommer att ta avstamp i kasam-teorin. Resultat De tydligaste resultaten som denna studie visade var (1) elever lägger ett stort ansvar på att läraren på ett bra sätt kan tolka kunskapskraven och omsätta dessa i konkreta lektioner och (2) eleverna uppger att de inte har kännedom om vad kunskapskraven egentligen betyder. Eleverna menade också att (3) deras syn på kunskapskraven skulle kunna förtydligas om dessa repeterades oftare och helst innan nystartade moment. Slutsats På grund av att dessa tidigare nämnda fynd har gjort så behöver en förändring ske i hur kunskapen om kunskapskraven förmedlas samt att förståelsen för kunskapskraven måste öka. Förmedlandet är av väldigt stor vikt när det kommer till vad eleverna har för inställning till ämnet då dem anser att de är lärarens ansvar att förmedla dem på ett framgångsrikt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)