Förskollärares sätt att förstå och hantera konflikter som uppstår i barns lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Syftet med studien är att studera hur förskollärare förstår konflikter som uppstår i barns lek och hur förskollärarna skulle ha agerat i två autentiska konfliktfall. För att kunna besvara studiens syfte och dess frågeställningar användes enkät med fritextsvar som metod. Studien har en kvalitativ ansats med kvantitativa inslag. De begrepp som används för att kunna analysera förskollärares förståelse och hantering av konflikter i barns lek är Thornbergs fyra konflikttypersakkonflikter, värderingskonflikter, känslokonflikter och intressekonfliktersamt konflikthanteringsstrategierna/metodernamedling, känsla-tanke-handling (KTH), Galtungs ABC-triangel ochlågaffektiv bemötande.   Resultatet visar att de flesta förskollärarna såg konflikter som positiva för barns utveckling, att konflikter är nödvändiga och behöver tränas på då konflikter är något som människor kommer uppleva flera gånger i sitt liv. Undersökningen visade även att förskollärarna använde olika hanteringsstrategier och metoder beroende på konfliktsituation. I fall 1 ”Två eller fler barn bråkar om samma leksak” kunde strategierna medling, lågaffektivt bemötande och KTH synliggöras. Även andra metoder som att avleda situationen och komma med färdiga lösningar. I fall 2 ”Ett barn som inte får vara med och leka” kunde Galtungs ABC-triangel och KTH synliggöras. Några respondenter skrev att det kan vara svårt att bestämma en och samma strategi då många konfliktsituationer kan vara komplexa. I fall 2 menade respondenterna att deras strategi beror på varför barnet ej får vara med och leka. Skulle situationen förekomma regelbundet skulle de ha arbetat med gruppdynamik och sammanhållning på ett mer övergripande plan. Om situationen däremot skulle förekomma vid enstaka tillfällen menar några respondenter att det kan vara värt att skydda den lek som redan pågår.   Med hjälp av forskning som redan finns bidrar denna studie till en förståelse av vad konflikter kan innebära i barns lek och vad konflikter kan erbjuda barn i deras fortsatta lärande. Utan förståelse och kunskaper kan inte förskolläraren stötta barn i att utveckla olika förmågor i de konflikter som uppstår.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)