Jämställdhet i textböcker för förstaspråksundervisning : en kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I dagens Läroplan för grundskolan, Lgr 22 (Skolverket 2022) ges begreppet jämställdhet stort utrymme och det framgår att jämställdhet ska genomsyra utbildningen. Det framgår även att undervisningen i svenskämnet lägger stor vikt vid läsning och bearbetning av text, vilket ställer krav på att materialet som används ska utgå från ett jämställdhetsperspektiv. Denna lägesbild ligger till grund för kunskapsöversiktens syfte och frågeställningar. Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vilka aspekter som lyfts fram och analyseras i forskning om jämställdhet i textböcker för förstaspråksundervisning i årskurs 1-6. Följande frågeställningar undersöks: ➢ Vad kännetecknar forskning om jämställdhet i textböcker som används i förstaspråksundervisning för elever i årskurs 1-6? ➢ Hur framställs begreppet jämställdhet och vilka teman aktualiseras i forskningen? Denna kunskapsöversikt är en systematisk litteraturstudie. Utifrån specifika sökordskombinationer och urvalskriterier kunde flera artiklar anträffas i databaserna ERICProQuest och Primo. I ett första urval inkluderades 13 artiklar, av dessa exkluderades sedan fem artiklar då de inte matchade urvalskriterierna. Efter det andra urvalet återstod därmed åtta artiklar som uppfyllde urvalskriterierna och som senare inkluderades i kunskapsöversiktens kartläggning och fördjupade analys. Kunskapsöversiktens kartläggning visar att forskningsfältet kännetecknas av nyligen publicerad forskning som syftar till att undersöka jämställdhet i textböcker främst genom kvalitativa metoder. Resultatet i majoriteten av forskningen visar att textböcker som används i skolans förstaspråksundervisning inte är jämställda då män är överrepresenterade gentemot kvinnor samt att båda könen framställs stereotypt. Den undersökta forskningen är relevant för yrkesprofessionen då den bidrar med kunskap kring hur jämställdhet kan definieras och analyseras i textböcker för förstaspråksundervisning. Förslag på vidare forskning är fler nordiska studier samt forskning om hur elever och yrkesverksamma lärare upplever jämställdhet i textböcker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)