Konflikthantering hos projektdeltagare : - en studie om könsrollers och utbildnings påverkan

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan

Författare: Elina Wäppling; Unita Haxhiislami; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte är att utröna vilken påverkan aspekterna könsroller och utbildning, inom projektledning och/eller konflikthantering, har på projektdeltagares konflikthantering och deras självinsikt gällande detta. Detta eftersom sociala strukturer och de villkor som följer med kan tänkas påverka hur en person av ett visst kön agerar i diverse situationer. Dessutom kan en teoretisk grund leda till en säkrare och bättre konflikthantering. Stu- dien utförs med hjälp av ett konfliktstilstest och en analysmodell, där teorin kring köns- roller (det vill säga genusteori) och vikten av utbildning ställs emot den insamlade empi- rin. Empirin har samlats in genom enkätundersökningar med totalt 41 respondenter. Datan som eftersöks är kön, utbildningsnivå, självuppfattad konfliktstil samt faktisk konfliktstil (vilket tas reda på med hjälp av ett konfliktstilstest i enkäten). Studiens tids- ram är relativt snäv och därav har antalet respondenter begränsats. Detta minskar, men eliminerar inte, möjligheten till generaliseringar. Studien avgränsas till att gälla aspekterna könsroller, det vill säga villkor som appliceras på respektive kön, samt rele- vant akademisk utbildning'. Enkätsvaren har analyserats i förhållande till varandra för att slutligen kulminera i en slutsats som säger att det inte finns något tydligt förhållande varken gällande kön och konfliktstil, utbildning' och konfliktstil eller utbildning' och självinsikt gällande konfliktstil. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)