Första året som yrkesverksamma sjuksköterskor : En kvalitativ litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Bakgrund: Utbildningen till sjuksköterska innefattar tre års heltidsstudier. Målet med grundutbildningen är att utbilda självständiga yrkesverksamma sjuksköterskor. För att utöva yrket på ett sätt som leder till god och patientsäker omvårdnad behöver sjuksköterskor besitta färdigheter och förmågor att göra bedömningar, vilket nyexaminerade sjuksköterskor kan finna svårigheter i. För att underlätta övergången från studerande till yrkesverksamma sjuksköterskor är övergångsprocessen viktig att ha kunskap kring. Syftet: Syftet var att beskriva hur nyexaminerade sjuksköterskor upplever sitt första år att vårda patienter som yrkesverksam. Metod: En litteraturöversikt med kvalitativ design och deduktiv ansats. Resultat: Resultatet analyserades utifrån transitionsteorin och skapade tre olika kategorier: att göra, att vara och att veta med tillhörande sex subkategorier; osäkerhet, oväntat ansvar, känna tillhörighet, närhet till stöd, att växa i sin roll samt att kunna leda sig själv. Slutsats: Övergångsprocessen innebär en övergång från en fas till en annan. Nyexaminerade sjuksköterskor upplever oro och stress kring övergången. De flesta upplever att utbildningen inte gav tillräckligt med förberedelse inför den nya verkligheten. Därför är det av stor vikt att finna stöd och acceptans hos kollegor, vilket kan leda till en förbättrad arbetsmiljö och underlätta transitionsprocessen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)