3G-branschen i Sverige ~ Kan 3 vinna?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problem: I uppsatsen undersöks vilka möjligheter och hot mobiltelefonibranschen i Sverige står inför när 3G-teknikens införs. Vidare undersöks hur en nätaktör som Hi 3G Access AB kan vinna varaktiga konkurrensfördelar på denna marknad. Slutligen undersöks hur införandet av ny teknik, 3G-tekniken, påverkar affärsmöjligheterna i branschen på ett mer teoretiskt plan. Metod:Studien genomförs som en kvalitativ fallstudie. Teoretiska perspektiv: I studien används Porters teori om branschanalys samt Barneys teori om resursers betydelse för att nå varaktiga konkurrensfördelar. Vidare används Christensens teoribildningar kring nya innovationers inverkan på marknader. Empiri:Källorna är både primära och sekundära. Branschrelaterade dagstidnings-och tidskriftsartiklar, facklitteratur, myndighetsskrivelser, intervjuer med marknadsaktörer och web-sidor används. Slutsatser: Överföring av kunder från GSM-näten är centralt för branschen och detta är delvis beroende på om någon killer application kommer fram. Hi3G har en fördel inför framtiden genom att de inte sitter på ett GSM-arv samt att de har en first mover advantage.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)