Mångkulturell undervisning i svenskämnet : Lärarstudenters perspektiv på inkluderande svenskundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: I denna fallstudie deltar fyra svensklärarstudenter i en fokusgruppintervju som syftar till att undersöka deras attityder till innehållet i teorier och metoder inom mångkulturell undervisning (multicultural education). Genom intervjun, tidigare forskning och relevant litteratur fokuseras frågeställningen: Vilka attityder har svensklärarstudenter till innehållet i mångkulturella undervisningsteorier ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv? Analysen jämför intervjuinnehållet mot två inriktningar inom mångkulturell undervisning: den liberala respektive den kritiska mångkulturella undervisningen. Resultat presenteras enligt tre teman: studenternas attityder till innehållsintegrering, likvärdighetsarbete och möjliggörande i svenskämnet utifrån mångkulturella undervisningsperspektiv. De övergripande slutsatserna är att svensklärarstudenterna är positiva till att integrera material och arbetssätt i enlighet med mångkulturella undervisningsteorier och skulle vilja ha utökade möjligheter att främja elevers personliga utveckling och språkliga självkänsla. Utöver detta ställer sig studenterna tveksamma till en alltför hög grad individanpassad svenskundervisning i jämförelse med mångkulturell undervisning och de har ett kluvet förhållningssätt till att belysa elevers olikheter i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)