"Vi ses i Nangijala!" : En studie av barnlitteratur som används i grundskolan med temat döden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur döden skildras i barnlitteratur. Materialet utgörs av sex stycken barnböcker som har valts ut med kriterierna popularitet, årskurs och en variation av författare. Böckerna som analyseras är Adjö, herr Muffin, Bröderna Lejonhjärta, Det magiska hjärtat, Flickan med svavelstickorna, Godnatt mister Tom och Spring Fanny, Spring! I undersökningen studeras hur döden beskrivs och vad den innebär i barnböcker. Frågeställningarna i studien har varit följande: Hur beskrivs döden och vad innebär den? Hur beskrivs huvudpersonernas förhållningssätt till och reaktioner på döden? Tidigare forskning visar att barn sörjer olika beroende på deras tidigare erfarenheter och att barns reaktioner på sorg beror på deras sociokulturella utveckling. Skolan har en viktig roll när det kommer till barn i sorg just för att under skolåren spenderar barnen den mesta av sin vakna tid i skolan och att det är bra om skolan har tillgång till böcker som behandlar död och sorg för att kunna, med böckernas hjälp, ge barnen förutsättningar samt öka förståelsen för döden och sorgbearbetning. Resultatet av analysen delas in i olika teman Döden genom den efferenta texten som visar hur döden beskrivs i böckerna och Döden i en föreställningsvärld delas in i underteman och ger läsaren en bild av olika föreställningsvärldar som kan bidra till en ökad förståelse av döden. En slutsats blir att man som lärare kan använda dessa böcker som effektiva redskap för att samtala om död med barn. Beroende på vilken bok man använder sig av får eleverna erfara olika föreställningar om döden och vad den innebär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)