Fritidshem och skola - ett träningsläger i konflikthantering : En mixad studie om utbildning i konflikthantering, delaktighet, ledning och konflikthanteringsmodeller
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka skolpersonals syn på hur utbildning i konflikthantering påverkar elevers och fritidshemspersonals delaktighet i konflikthanteringsarbetet. Vi vill även undersöka skolpersonals uppfattning om effekterna av de olika konflikthanteringsmodeller och/eller rutiner som man använder sig av vid konflikthantering. Som metod har vi i denna studie använt semistrukturerade intervjuer där vi har intervjuat biträdande rektorer, klasslärare med och utan bakgrund som fritidspedagog, fritidslärare, beteendevetare, socialpedagog samt utbildare i konflikthanteringsmodeller. Vi har använt oss av tematisk analys vid analys av de transkriberade intervjuerna. Den tematiska analysen utmynnade i fem teman som är formade av våra frågeställningar. I uppsatsens slutsats argumenterar vi att fritidspersonalen borde ges mer utbildning och därefter ansvar i arbetet med värdegrund och konflikthantering samt att vi även argumenterar för att eleverna borde bli mer delaktiga i arbetet med konflikter för att kunna lösa konflikter konstruktivt. Detta i enighet med teorin om dubbla angelägenheter där individen som ger sig in i en konflikt har olika strategier som tar sig form i annan-angelägenhet och egen-angelägenhet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)