Den effektiva webbportfolion : En studie för att hjälpa en nyexaminerad grafisk designer att hitta rätt plattform för sin portfolio

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Informatik

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka portfoliotjänster som är mest effektiva för nyexaminerade grafiska designers till att framhäva sin portfolio, i syfte att väcka intresse hos rekryterare på reklam- och kommunikationsbyråer. Idag finns en stor mängd olika portfoliotjänster som erbjuder funktioner och verktyg för att bygga portfolior. Som nyexaminerade grafiska designers är det svårt att veta vilka tjänster som är lämpligast att välja och är mest effektiva i syfte att visa upp sina verk för en potentiell arbetsgivare.  Genom semistrukturerade intervjuer med reklam- och kommunikationsbyråer har vi undersökt vad rekryterare anser är viktigt att tänka på vid skapande av en portfolio för att väcka deras intresse på bästa sätt. En enkätundersökning har genomförts för att få en bild av vilka funktioner och tjänster studenter inom grafisk design önskar vid val av portfoliotjänst. Även en innehållsanalys av 20 portfoliotjänster har genomförts för att ge en inblick i vad de vanligaste portfoliotjänsterna har att erbjuda. Resultatet presenteras uppdelat utifrån de olika metoder som genomförts i arbetet. Studien har visat att reklam- och kommunikationsbyråerna lägger mindre vikt vid vilken portfoliotjänst som används och större vikt vid hur relevanta verken är utifrån byråns preferenser. Det är uppskattat att göra en unik och anpassad portfolio kopplad till reklam- eller kommunikationsbyråns stil och uttryck. Att sätta en viss personlig prägel i designen på portfolion kan vara till fördel, men bör inte ta över fokus från de presenterade verken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)