Klimatförändirngen i mediernas spotlight- eller? : En kvantitativ innehållsanalys av klimatförändringsrapportering i svenska tidningar

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur klimatförändringsrapporteringen ser ut i svenska tidningar under 2018 och 2019. Specifikt studeras Dagens Nyheter (DN) och Aftonbladet och studien identifierar vilka teman inom klimatförändringsrapporteringen som syns på dagordningen samt hur rapporteringen vinklas. Syftet är att studien ska fungera som en indikator över hur rapporteringen om klimatförändring varierar mellan tidningar och hur den skiljer sig över tid. Metoden som används är en kvantitativ innehållsanalys då studien lägger sin tyngd i hur mycket det rapporteras om de olika temana som finns. Materialet består av artiklar från 60 dagar som valdes ut genom ett obundet slumpmässigt urval. Resultatet av studien blev att det under 2018 och 2019 fanns 14 återkommande teman som det rapporterades om inom klimatförändring. Under 2018 publicerade DN fler artiklar än Aftonbladet i vårt urval och DN hade större spridning inom de 14 olika temana. Under 2019 ökade antalet artiklar Aftonbladet publicerade i urvalet samt att tidningen fick större spridning inom temana, vilket kan tyda på ett ökat intresse för rapportering om klimatförändring under 2019. DN:s publicering om klimatförändringarna mellan 2018 och 2019 höll sig konstant. När det kom till de olika vinklarna fann studien att inom klimatförändringen fanns det ingen större skillnad mellan 2018 och 2019. Den tydligaste vinkeln som fanns var säkerheten att klimatförändringen fanns och att man rapporterade om lösningar nationellt eller gränsöverskridande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)