Framkomlighetsanalys av Stockholms cykelvägnät : en pendelcyklists vardag

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Transporter och samhällsekonomi

Sammanfattning: Examensarbetet syftar till att inhämta kunskap om planering för cykeltrafik i städer och att identifiera problem som uppkommer när andelen cyklister ökar i städerna. Framkomligheten och trafiksäkerheten påverkas när andelen cyklister ökar och dessa problem studeras i examensarbetet. Examensarbetet grundas på en litteraturstudie där kunskap om cykeltrafik och planering för cykelplanering har inhämtas. Vidare har liknande studier om cykeltrafik i städer sökts. Då arbetet är en pilotstudie och saknar jämförelse i liknande format har även kunskap om datainsamling och metodik studerats. Datainsamling har skett med hjälp av pendlingscyklister i Stockholm som utrustats med GPS logger och kamera på cykeln. 17 cyklister har under maj – juni 2009 samlat in data till och från arbetet. Dessa cyklister valdes ut med hjälp av Krister Isaksson, Stockholm Stad Trafikkontoret. Data har sedan analyserats med hjälp av ett nytt, egentillverkat, analysverktyg som möjliggör samtidig analys av GPS- och filmdata. Utifrån analysen har problem i Stockholms cykelnätverk kategoriserats och identifierats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)