Kärnvärden - något att luta sig tillbaka mot : En studie om betydelsen av ett företags kärnvärden

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Denna kvalitativa uppsats har studerat hur ett företag i Mellansverige arbetar med att internt vara en attraktiv arbetsgivare. Vidare har uppsatsen identifierat att företagets värderingar har en viktig betydelse för det interna arbetet med employer branding. Företagets grundläggande värderingar benämns kärnvärden och är något som genomsyrar hela verksamheten. På grund av att företaget lägger stor vikt vid sina kärnvärden var vi intresserade av att ta reda på hur företaget arbetar med dessa. Vi identifierade att företaget använder sig av olika kärnvärden internt och externt och ville därför undersöka om detta skapade några problem för personalen. Vidare har uppsatsen fokuserats på vilka personalen på en av företagets produktionsavdelningar upplever vara företagets kärnvärden och vilken betydelse dessa har i det dagliga arbetet. Resultatet av dessa forskningsfrågor har analyserats utifrån sociologiska teorier i kombination med managementlitteratur. Vi har kommit fram till att personalen är eniga om vilka som är företagets kärnvärden och att det inte skapar några problem för dem att företaget förmedlar olika kärnvärden internt och externt. Vidare har vi kommit fram till att kärnvärdena har betydelse i produktion då de vägleder personalen och är något de kan luta sig tillbaka mot. Uppsatsen har bidragit till att ge en djupare förståelse för vikten av ett företags kärnvärden i allmänhet och för personalen i synnerhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)