Videoklipp i matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur matematiskavideoklipp kan användas och påverkar elevers motivation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Den här studien är en systematisk litteraturstudie som syftar till att undersöka hur matematiska videoklipp  påverkar elevers motivation att lära sig matematik och hur de används i matematikundervisning. Vi använde oss av databasen UniSearch och med hjälp av våra bestämda urvalskriterier valdes relevanta artiklar till vår studie. Artiklarna sammanfattades och analyserades. För att analysera artiklarna använde vi oss av de tre kategorierna i självbestämmandeteorin som är känsla av kompetens, självbestämmande och social delaktighet. Resultatet av den här studien visar att matematiska videoklipp uppfyller de tre kategorierna i självbestämmandeteorin och kan därför leda till ökad motivation. Utöver det fann vi resultat som visar att matematiska videoklipp kan användas före, under och efter matematiklektioner. Från resultatet anser vi att matematiska videoklipp skulle kunna vara en tillgång och fungera som ett bra stöd i matematikundervisningen. Exempelvis kan matematiska videoklipp användas före lektion i det flippade klassrummet, under lektion som ett  komplement till genomgång samt efter lektion till läxläsning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)