Konsten att hitta motivation till skönlitterär läsning igymnasieskolan : En litteraturstudie i hur man skapar motivation till skönlitterärläsning hos gymnasieelever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med den här litteraturstudien är att kartlägga vad som motiverar gymnasieelever att läsa skönlitteratur. För att ta reda på detta har en systematisk litteraturstudie gjorts. Litteraturstudien undersöker frågeställningar gällande vilka motivationsfaktorer som påverkar läslusten samt vilka faktorer som påverkar elevers upplevelse av skönlitterär läsning. Många olika motivationsfaktorer utkristalliseras i uppsatsen. Resultatet visar att tid, lärarens attityder till skönlitterär läsning och deras pedagogiska förmåga samt uppgifter kopplade till läsningen är de faktorer som främst påverkar gymnasieelevers motivation till att läsa skönlitteratur. Gällande vad som påverkar elevernas upplevelse av skönlitterär läsning så baseras resultatet främst på lärares och forskares analyser som lyfter fram elevernas självuppfattning och inställning till skönlitteratur, samt deras värdering av skönlitterär läsning som aktivitet. Dessa slutsatser stämmer väl överens med flertalet motivationsteorier presenterade i uppsatsen. En svårighet med studien har varit att hitta forskningsartiklar som utgår från ett elevperspektiv, vilket resulterade i att det varit svårt att dra några säkra slutsatser om orsakerna bakom bland annat elevernas attityd gentemot skönlitterär läsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)