Knark är bajs

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Erik Eurenius; Fredrik Jonsson; [2007]

Nyckelord: Reklamkampanj; case; knark;

Sammanfattning: Den här uppsatsen är en multimediaproduktion som kan nås via länk http://www.fek.uu.se/student/projekt/knark_ar_bajs/ . Den är gjord i syfte att vara ett undervisningsmaterial inom marknadsföring på A- och B-nivå. Produktionen innehåller en ”case”-del som ger en inblick i utvecklingen av en reklamkampanj. ”Caset” ger samma förutsättningar som reklambyrån Futurniture hade i början av kampanjen. Det vill säga information om varför kampanjen skulle genomföras, information om målgruppen samt en tillbakablick på tidigare kampanjer. Läsaren ges därmed stor frihet att diskutera utformningen av en kampanj och själva komma med idéer och förslag. För att begränsa ”casets” omfattning samt för att ge läsaren så stora valmöjligheter som möjligt behandlas inte budgetfrågor och ekonomiska aktiviteter. Produktionen innehåller också ”teacher-note” i stil med den sorts ”case” som används vid Harvard University. ”Teacher-note”, analysdelen, samt litteraturavsnitt kan inte nås via länk utan erhålls vid förfrågan från handledare docent Desirée Holm vid Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet. Introduktion Den svenska regeringen tillsatte i maj 1998 en särskild narkotikakommission för att utvärdera samhällets narkotikapolitiska insatser samt föreslå effektiviseringar av narkotikapolitiken. Fem år senare tog kommissionen, Mobilisering mot narkotika, beslutet att anlita reklambyrån Futurniture för att samordna en kampanj för att influera svenska ungdomars attityder till narkotika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)