Blanknings effekt på avvikelseavkastning : En studie om marknadsreaktioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Mellan åren 2020 och 2022 har blankningsaktiviteten på svenska marknaden ökat markant. Detta har följts av en medial debatt om hur blankning påverkar den svenska kapitalmarknaden. Forskning på ämnet är relativt daterad samt mycket begränsad vad gäller den svenska marknaden. Denna studie avser bidra till forskning genom att studera sambandet mellan bolags blankningsgrad och avvikelseavkastning vid annonsering av resultat. Studien tar utgångspunkt i tidigare amerikansk forskning som är splittrad vad gäller effekterna av blankning. En del forskare menar att blankning har en negativ effekt på ett bolags avvikelseavkastning. Andra hävdar det motsatta. I syfte att klargöra vad som gäller på den svenska marknaden har en eventstudie använts för att undersöka hur blankningsgrad påverkar avvikelseavkastning i samband med resultatannonsering. Även en regressionsanalys tillämpas för att förklara sambandet. Valet att undersöka resultatannonseringar grundar sig i ett försök att testa för effekterna av resultatöverraskningar. Urvalet för studien avser noterade bolag på Nasdaq Stockholm samt Nasdaq First North Stockholm under perioden kvartal 1 2020 till kvartal 3 2022. Studien visar på signifikanta resultat som ger grund för tre slutsatser. Den första är att blankning inte påverkar avvikelseavkastning positivt vid positiva resultatöverraskningar. Den andra är att blankning påverkar avvikelseavkastning positivt vid negativa resultatöverraskningar. Den tredje är att blankning påverkar bolags avvikelseavkastning olika vid annonsering av resultat beroende på om resultatöverraskningen är positiv eller negativ. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)