Lärarstatus: vilken status? - en kvalitativ studie om fyra vuxenutbildares upplevelser av lärarstatus

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: I media talas det om att lärarstatusen är låg, men lärare kommer sällan till tals. Mitt intresse med denna undersökning har varit att få en förståelse för hur lärare kan uppleva status Med denna kvalitativa studie är därför syftet att skapa en förståelse för hur lärare på komvux ser på sin lärarstatus. Det empiriska material som används i denna studie är insamlat genom intervjuer med fyra lärare på arbetandes på ett komvux i en mellanstor stad i sydsverige. Empirin analyseras med i huvudsak med hjälp av Pierre Bourdieus (2010) teori om distinktion, samt sociologisk yrkesstatusforskning främst utförd av Ylva Ulfsdotter Eriksson och Marita Flisbäck (2011). Lärarna verkar uppleva lärarstatus på två sätt: som arbetsplatsstatus och som yrkesstatus. Lärarna talar om status genom att positionera sig med och mot sociala grupper. Vilka de positionerar sig mot beror på vilken av statusarna de talar om; i arbetsplatsstatus mot grupper i relation till arbetsplatsen, såsom närliggande friskolor; i yrkesstatus mot grupper i relation till yrket, såsom läkare och omvårdnadspersonal. Dessa lärare verkar känna en starkare arbetsplatsstatus än yrkesstatus. Debatten i media om lärarstatus verkar främst beröra yrkesstatus, och är ofta negativ även om lärarna talar om den som att den kan ge lärare högre status.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)