Att möta barn i svåra livssituationer i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Följande arbete undersöker hur förskollärare bemöter barn i svåra livssituationer i förskolan. Syftet är att få kunskap om hur förskollärare på bästa möjliga sätt kan ge stöd till sådana barn, för att de lättare ska kunna komma ur den svåra livssituationen. Arbetet baseras på muntliga intervjustudier med erfarna förskollärare kring deras kunskaper, erfarenheter och råd i frågan. Intervjuerna resulterade i flera metoder i att bemöta barn i svåra livssituationer i förskolans verksamhet, för att kunna ge dem bekräftande närhet, trygghet, rutiner och se deras individuella behov. Intervjuerna resulterade även i flera metoder som förskollärarna använts sig av för att bemöta de berörda barnens föräldrar, liksom förlag på kreativa sysselsättningar för barnen för att kunna bearbeta den svåra livssituationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)