Läroboken, fiende eller medarbetare?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Ana Zorrilla Eklund; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningI styrdokumenten för gymnasieskolan betonas betydelsen av kommunikationen och att utbildningen leder tillbättre språkkunskaper. Läroboken i spanska Caminando de Nuevo 1 som undersöks i det här arbetet och somanvänds i många skolor i spanskundervisning uppfyller inte de kraven. Enligt en rapport av Skolverket1 framgårdet tydligt att läromedlet är mycket styrande på innehållet i undervisningen. Den positiva lärandesituationenenligt samma rapport talar för en undervisning där läroboken inte får den centrala rollen: "Undervisningen utgårofta från texter och dialoger som eleverna själva producerar [...]." En annan granskning av Skolverket visar attmånga läroböcker är "onyanserade och stereotypa".3 Samtidigt säger erfarenheten att många lärare samt eleverkänner sig tryggare med en lärobok. Beatrice Arwidsson, lärare i engelska tror att "tidsbrist och osäkerhet [...] ärnågra anledningar till att lärare inte vågar släppa läroboken".4 Tryggheten som många lärare upplever tack voreläroboken är kanske falsk.Vid det här läget är mitt syfte att undersöka i vilken utsträckning läroboken Caminando de Nuevo 1 anpassar sigefter elevernas och lärarnas förväntningar. Min population består av elever och lärare från Folkuniversitetet. Jagutgår jag ifrån följande antagande: Fortsättningsgrupperna kommer att ställa sig mer kritiska till boken ännybörjargrupperna. Metoden jag använder mig av består av två lika delar: 1) en enkätundersökning riktad tillnybörjar- och fortsättningsgrupper i spanska; ) en intervjuundersökning riktad till fem lärare i spanska.Diskussionen kring den här lärobokens lämplighet är relevant och betydelsefull för läraryrke av följandeanledningar: 1) Caminando de Nuevo 1är en lärobok som användes i många skolor i Sverige; ) med tanke påhur mycket läroboken i många fall styr undervisningen borde alla lärare ifrågasätta dess lämplighet; 3) samtidigtöppnas diskussionen om en undervisning utan lärobok som har växt sig starkare på senaste tiden.1Skolverkets rapport nr 95 (001), s.30.Skolverkets rapport nr 95 (001), s 33.3Enligt Lärarnas tidning nummer 1 8-1 december årgång 174Lärarnas tidning nummer 1 8-1 december årgång 17

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)