Varumärkesintrång och olika sätt att beräkna goodwillförlust

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar goodwillskada som uppstår i organisationer vid varumärkesintrång. Goodwill kan förklaras som det mervärdet som en organisation kan ta för sina produkter. Detta mervärde har byggts upp under lång tid med bra produkter och oftast höga marknadsföringskostnader. Vid varumärkesintrång sker i huvudsak två olika typer utav skador, goodwill- och rena ekonomiskador. Goodwillskadan är den som är svårast att definiera då det är många olika komponenter som måste beaktas. Det finns två olika sätt att ta del av någon annans goodwill snyltning och piratkopiering. Snyltning är när någon utnyttjar ett annat varumärke eller deras kännetecken genom att vara identiskt eller förväxlingsbart. Piratkopiering är när någon olovligen gör en kopia på någon annans produkt. Traditionellt har detta varit förbehållet lyxartiklar men på senare år har organiserade kriminella börjat utöka produktionen till att även gälla dagligvaror. Goodwillskada yttrar sig i organisationen på olika sätt, försämrat anseende som är den bild utav originalföretaget som försämras i kundens ögon och även degeneration. När intrång konstaterats utav domstol blir frågan vilket straffet ska bli. Ibland räcker det med någon form utav vite men i andra ska ett skadeståndsbelopp dömas ut. Skadeståndsbeloppen för de ekonomiska delarna är inga större problem att ta fram, men goodwill skadan är betydligt svårare. Det finns ett antal olika metoder att använda för att ta fram en rättvis summa som är lämpliga i olika situationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)