Fåglarnas röster : Hur konstnärliga skolprojekt kan främja demokratiska värden bland eleverna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Detta examensarbete analyserar ämnesdidaktiska moment inom bildämnet som syftar till att stötta utveckling av demokratiska värden. Analysen relaterar till Skolverkets krav på demokratiska värden, demokratiska begrepp och teorier. Eftersom bildämnet definieras som en praktisk/estetiskt ämne kommer studien att analysera hur aktiviteterna kräver ämnesdidaktiska åtgärder så att demokratiska värden kan utvecklas konkret och praktiskt. I studien refereras till pedagogiska teorier/perspektiv (sociokulturell, relationellt, pragmatisk, interkulturellt, gender) som är nödvändiga för utveckling av ett praktiskt utövande av demokratiska värden. I studien granskas läroböcker, läromedel och lärarnas roll vid utveckling av aktiviteter som bidrar till en praktisk utövande av demokratisk värden. Studien utgår ifrån en etnografisk metod som höjer bildlärarens erfarenheter vid utveckling av demokratiska värden, både med hjälp av ett kollegialt arbete med andra aktörer i skolan och samspel med övriga aktörer utanför skolan. Den etnografiska metoden inkluderar observationer och samtal jag har samlat i fältanteckningar under VFU perioder. Fältanteckningar från VFU perioder beskriver lärarens anledningar till ämnesdidaktiska moment som bidrar till demokratiska värden. Metoden inkluderar också övriga perspektiv om hur kulturella projekt bidrar till ämnesdidaktiska aktiviteter inom bildämnet som utvecklar demokratiska värden. Denna del av metoden utvecklas genom två intervjuer till kulturaktörer i staden som har lång erfarenhet om kulturellt arbete i samband med skolans aktiviteter inom praktiska / estetiska ämnen. Kulturella aktörers perspektiv belyser koppling mellan det estetiska och praktiskt arbetet som genomförs inom bildämnet och också i estetiska ämne i skolan. Samtidigt belyses kopplingen mellan skolans aktiviteter och den samhället utanför det. Detta blev tydligt eftersom kulturella projekt som analyserar här, genomför ett arbete som inleds in i skolan med avslutas ute i samhällets övriga kulturella platser. Examensarbetet visar hur denna samspelning mellan skolan och kulturella projekt bidrar till en praktisk utövande av demokratiska värden i den större samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)