Upplevelser av samverkan mellan skola och Barn- och ungdomspsykiatri

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Maja Vucinic; [2021]

Nyckelord: organisation; specialpedagogik; samverkan;

Sammanfattning: Allt fler barn och unga kan ha komplexa behov som kräver sammansatt stöd av olika aktörer. För att motsvara de komplexa behoven krävs sammansatt stöd, d.v.s. samtidiga insatser från olika aktörer. Under sådana förhållanden aktualiseras behovet av samverkan mellan skola och Barn- och ungdomspsykiatri. Trots att både lagstiftning och forskning visar på att samverkan mellan dessa myndigheter är avgörande för barn och ungas hälsa och skolprestationer vittnar verkligheten om att samverkan i praktiken fortfarande är bristfällig. Studien avser därför att studera närmare upplevelser av samverkan, framgångsfaktorer och hinder samt utvecklingsmöjligheter vid samverkan över gränserna för profession och organisation mellan skola och Barn -och ungdomspsykiatri.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)