Vi kan väl träffas och fika. Några muslimska invandrarkvinnors upplevelser av kontakten och samarbetet med svensk skola.

Detta är en C-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Sammanfattning: Institution: Högskolan i HalmstadTitel: Vi kan väl träffas och fika.Några muslimska invandrarkvinnors upplevelser avkontakten och samarbetet med svensk skola.Författare: Susanne Castro & Birgitta JohanssonTyp: C-uppsats. Examensarbete i lärarprogrammet.Sidantal: 53Handledare: Claes Ericsson & Ulrika SjöbergExaminator: Anders PerssonMedexaminatorer: Torbjörn Jansson & Ole OlssonSlutseminarium: 2007-01-10Dagens svenska skola skall arbeta för en ökad föräldrakontakt då elevens sociala ochkunskapsmässiga utveckling menas vara gynnad av det aktiva samarbetet mellan hem ochskola. Genom uppsatsens litteraturforskning ses en skev fördelning av inflytandet till nackdelför föräldrar med invandrarbakgrund. Arbetets syfte har varit att med en hermeneutisk ansatsintervjua och tolka fyra muslimska invandrarkvinnors framställning av sina erfarenheter avkontakten och samarbetet med sina barns svenska skolor. Vidare avsågs att jämföra dessaupplevelser med styrande texters budskap och resultat från tidigare forskning.I analysen avspeglas fyra individer med skilda men också jämförbara erfarenheter. Tre avkvinnorna finner det på olika sätt svårt att få en tillfredsställande kontakt med barnens lärareoch en bra behållning av föräldramöten. En av kvinnorna avskiljer sig från de andra genom sittstora förtroende för sin egen roll när det gäller kontakt och samarbete med skolan. Det somförenar dem är viljan att göra allt de kan gällande trygghet och framtid för sina barn. Kvinnornaframför idéer om möten som skulle kännas inbjudande och givande. Deras vilja att delta ibarnens utveckling stämmer väl överens med skolans styrande texter medan många av derasupplevelser tyvärr motsvarar tidigare forskning.Nyckelord: invandrarföräldrar, kontakt, muslim, samarbete, skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)